Tijdens de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad heeft Yassin Dagdag namens de PvdA Culemborg een pleidooi gehouden voor een eerlijker onderwijssysteem en gelijke kansen voor ieder kind. Met overtuiging sprak Dagdag over de schrijnende ongelijkheid die veel kinderen in het onderwijs ondervinden, waarbij toegang tot bijles en extra ondersteuning vaak voorbehouden is aan gezinnen met meer middelen. Om deze ongelijkheid aan te pakken, richtte Dagdag zich op het belang van leesvaardigheid en toegang tot bibliotheekvoorzieningen als basis voor een eerlijke start voor ieder kind in Culemborg.
De kern van zijn inzet was het motievoorstel waarmee hij €100.000 per jaar veiligstelde voor de bibliotheek. Dit bedrag zal specifiek worden ingezet om de leescoaches voor kinderen van 0 tot 12 jaar te behouden en om verdere versterking van de bibliotheek mogelijk te maken. De motie werd unaniem aangenomen en vormt een belangrijke stap in de richting van onderwijsgelijkheid in Culemborg.
Dagdag benadrukte: “Taal opent deuren, geeft kinderen een stem, en biedt ze kansen die ze anders misschien nooit zouden krijgen. Met dit motievoorstel geven we onze kinderen de mogelijkheid om hun taalvaardigheid te ontwikkelen, een basis die zij verdienen, ongeacht hun achtergrond.”
Dit motievoorstel toont de toewijding van de PvdA om in te zetten op gelijke kansen en om zich te blijven inspannen voor een rechtvaardige samenleving. Dankzij deze ondersteuning blijft de bibliotheek een veilige plek waar kinderen kunnen leren, dromen en groeien, ongeacht de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.
Lees hier de volledige Algemene Beschouwingen:
Algemene Beschouwingen
Voorzitter,
Stelt u zich een klaslokaal voor, vol kinderen met verwachtingsvolle gezichten, klaar om de wereld te ontdekken. Deze kinderen hebben dromen, talenten, een eindeloze nieuwsgierigheid. Maar wat als ik u vertel dat hun toekomst niet wordt bepaald door hun talenten, hun inzet, hun dromen, maar door hun postcode of het inkomen van hun ouders? Dit is de harde realiteit van ons huidige onderwijssysteem. En dat raakt mij diep. Want wat is een samenleving waard als zij niet ieder kind een eerlijke kans geeft?
De feiten liegen niet. In Nederland is 1 op de 3 vijftienjarigen functioneel analfabeet. Van de 26 EU-landen staan we op een beschamende 21e plaats qua leesvaardigheid. In een welvarend land als het onze, zou dit niet mogen gebeuren. Toch laten we onze kinderen in de steek als het gaat om basisvaardigheden zoals lezen en schrijven. De kloof groeit: jaarlijks wordt bijna 300 miljoen euro uitgegeven aan schaduwonderwijs – bijlessen en examentrainingen, beschikbaar voor wie het kan betalen. De realiteit is dat kinderen van rijke ouders extra hulp krijgen, terwijl anderen achterblijven. Zo versterken we de ongelijkheid in ons onderwijssysteem.
Dan is er nog de vroege selectie. Al op twaalfjarige leeftijd, nauwelijks uit de basisschool, worden kinderen in hokjes gestopt – vmbo, havo, vwo – alsof ze al weten wat hun toekomst moet zijn. Maar kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier, in hun eigen tempo. Waarom geven we ze niet de tijd om te ontdekken wie ze zijn en wat ze kunnen?
Voorzitter, dit zijn geen getallen op papier; dit raakt de kern van onze samenleving. En hier, in deze raad, hebben wij de kans om onze verantwoordelijkheid te nemen.
We hebben misschien geen directe invloed op het onderwijssysteem, maar we hebben wél de middelen om verschil te maken. Met deze motie die we vandaag indienen kunnen we werken aan onderwijsgelijkheid door te zorgen voor ondersteuning in taal- en leesvaardigheid. We kunnen ervoor zorgen dat kinderen die nu geen eerlijke start krijgen, een extra steuntje in de rug vinden in de bibliotheek. Voorleescoaches zijn geen luxe, ze zijn essentieel. Taal opent deuren, geeft kinderen een stem, en biedt ze een kans om volwaardig mee te doen. Daarom dien ik deze motie in samen met GL en CU, zodat we de voorleescoaches kunnen behouden en de bibliotheek een krachtige basis kunnen maken voor gelijke kansen.
Ieder kind in Culemborg moet kunnen dromen, groeien en zijn weg vinden, ongeacht zijn achtergrond. Dat is onze opdracht, ons doel, en de kern van deze motie.
Ik sluit graag af met een gedicht van Toon Hermans:
“Laat me in de zon,
laat me in de regen,
laat me in de wind en in de kou,
ik wil groeien, ik wil leven,
ik wil dromen zoals jij en zoals jou.”