Door Marinka Mulder op 11 februari 2015

PvdA Culemborg en Tiel willen creatieve oplossingen voor gedupeerden regiotaxi

De PvdA-fracties van Culemborg en Tiel roepen de colleges in hun gemeente op om te komen tot creatieve oplossingen voor mensen die gedupeerd zijn door het stilleggen van het regiovervoer.

Fractievoorzitter Marinka Mulder van de PvdA Culemborg: “Dat er mensen nu niet naar hun werk kunnen of naar de dokter doordat het taxibedrijf is gestopt met het vervoer, is onbestaanbaar. Deze mensen mogen niet de dupe worden van een zakelijke conflict tussen de provincie en het taxibedrijf. De formele verantwoordelijkheid ligt dan wel bij de provincie, maar onze inwoners zijn niet geholpen met een gemeente die denkt: hier gaan wij niet over.”

Fractievoorzitter Nathan Gradisen van de PvdA Tiel: “De colleges zijn prima in staat om alternatieve oplossingen te bieden. Bijvoorbeeld door een lokaal taxibedrijf in te huren of vrijwilligers te koppelen aan inwoners die een rit nodig hebben. Er moet snel een oplossing komen voor de gebruikers van het regiovervoer.”

Willemsen de Koning legde woensdagochtend regiotaxivervoer neer.
Taxibedrijf Willemsen de Koning legde woensdagochtend het regiovervoer in onder andere Rivierenland stil. Dat betekent dat er nu inwoners in Rivierenland niet naar hun werk, school, dagbesteding of doktersafspraak kunnen. De rechter besloot woensdagmiddag dat het taxibedrijf direct de ritten moet hervatten, maar het taxibedrijf geeft aan dat niet te kunnen doen. De provincie geeft op haar beurt aan dat ze pas volgende week vervangend vervoer kan organiseren. Inmiddels heeft de fractie van de PvdA Gelderland aan alle gemeenten een oproep gedaan werk te maken van een oplossing. Wat de PvdA Gelderland betreft mogen de gemeenten de rekening voor die oplossingen naar de provincie sturen.

Marinka Mulder

Marinka kwam als klein meisje in 1994 met haar ouders in Culemborg wonen. Groeide op in een typisch VVD-gezin, met felle discussies aan de eettafel over Pim Fortuyn en integratie. Studiestapelaar. Is nu docent maatschappijleer op een VMBO-school. Raakte al jong betrokken bij de PvdA, waar zij zich meteen thuis voelde. Kwam in 2010 voor

Meer over Marinka Mulder