21 oktober 2014

PvdA Culemborg en Tiel stellen vragen over schuldhulpverlening

De PvdA-fractie in Tiel en in Culemborg hebben signalen ontvangen dat inwoners langer dan wettelijk is toegestaan moeten wachten op hulp bij schulden. De fracties maken zich ernstige zorgen over de situatie en hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan de colleges van deze gemeenten.

Nathan Gradisen, fractievoorzitter van de PvdA in Tiel: ‘Onze fractie heeft begrepen dat een aantal personen na hun aanmelding voor schuldhulpverlening bij de gemeente Tiel meer dan 10 weken, meer dan 12 weken, 15 weken en zelfs meer dan 20 weken moeten wachten op het eerste gesprek. Dit terwijl volgens de regels maximaal 4 weken mag duren. Er zou dus sprake zijn van een ernstige overschrijding van de wettelijke termijn bij de personen over wie de PvdA-fractie gegevens heeft ontvangen. Als dat zo is, moet daar direct actie op worden ondernomen. Mensen die diep in de schulden zitten en daar niet meer uitkomen, moeten van de gemeente steun krijgen om zo snel mogelijk uit die schulden te komen.’

Marinka Mulder, fractievoorzitter van de PvdA in Culemborg: ‘Hoe langer het schuldhulpverleningstraject duurt, hoe hoger schulden worden. Daardoor ontstaan er al snel schrijnende situaties: de mensen die moeten wachten op hulp lopen een steeds groter risico dat hun schuldeisers hun rekeningen bevriezen, hun bezittingen afnemen en zelfs hun huis afnemen. Schulden beheersen vaak het leven van mensen. De drempel om hulp te krijgen moet juist omlaag, niet omhoog.’

De schriftelijke vragen moeten door de colleges van Tiel en Culemborg binnen 30 dagen worden beantwoord.