Door op 7 augustus 2013

Liefde voor de fiets

Vijftien jaar geleden kreeg ik de geuzennaam ‘fietswethouder’, omdat ik als raadslid een paar ideetjes op papier gezet had en dit met wat bombarie aan het toenmalige college heb aangeboden.Ondertussen ben ik de titel al weer kwijt, volgens de schrijver van Culemborg Nieuws. Dit vanwege het feit dat ik het niet met hem eens ben dat de Vianense Poort dicht moet voor auto’s. Overigens is betreffende journalist ook de schenker van de naam, dus het volle recht het mij ook weer af te nemen.
Zelfreflectie
Sinds eind jaren negentig blinkt Culemborg niet uit op het gebied van de fiets. Er zit duidelijk zand tussen de ketting. Al heeft de huidige wethouder verkeer nog niet zo lang geleden getracht om mee te dingen naar de titel ‘Fietsstad van het jaar’. .. Gelukkig zag men op het stadskantoor in dat deze mededinging als een misplaatste grap was te bezien. Hulde voor deze zelfreflectie.
Deze week bleek maar weer eens dat de liefde voor de fiets op het stadskantoor volstrekt verdwenen is. En daarmee de liefde voor veel fietsende Culemborgers.
Vanwege ‘efficiency’ worden de fietsenrekken op de Markt en de Varkensmarkt niet terug geplaatst. Ze waren begin juli verwijderd voor Culemborg Bijvoorbeeld en komen terug na Culemborg Blues, eind augustus. Het moet niet gekker worden… . Andere weinig fietsminnende aanpassingen zijn de smalle fietspaden langs de Rijksstraatweg en de aanpassing bij de oversteek op de Oostersingel…
Fietsstraat
De PvdA is voor ‘Culemborg fietsstad’. Culemborg is dermateontwikkeld dat comfortabele fietsroutes voor de hand liggen.
De route Prijsseweg, Jan van Riebeeckstraat naar de binnenstad bijvoorbeeld. Klaar om een fietsstraat te worden, waar de auto te gast is.
Ook vanuit het oosten van de stad kunnen maatregelen getroffen worden voor meer fietscomfort.
Deze week brak op ‘Culemborgers op Facebook’ een discussie los over een verandering van het kruispunt Weidsteeg – Oostersingel – Dr. Hockesingel. Wat mij betreft krijgt de fietser daar altijd voorrang. Rood fietspad over de kruising, dat is pas fietsbeleid waar we wat aan hebben.
Volgend jaar maart zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. Tijd om de liefde voor de fiets weer op te poetsen. Dat is pas obesitasbestrijding!
Jur Marringa