23 maart 2015

Leerlingen Lek en Linge voor heel even gemeenteraadsleden van Culemborg

“Geachte voorzitter, wij willen graag een amendement indienen,” klonk het op woensdag 18 maart, een ongebruikelijk tijdstip voor de Culemborgse gemeenteraad. De raadszaal werd deze dag drie keer bevolkt door jeugdige gemeenteraadsleden die debatteerden over het wel of niet verplicht mantelzorgen door jonge werklozen. Een project opgezet door de lokale fractievoorzitters van de VVD, Monica Wichgers, de PvdA, Marinka Mulder en de docenten maatschappijleer van vmbo-theoretische leerweg van openbare regionale schoolgemeenschap Lek en Linge in Culemborg, Ben Boon en Joost de Jong.

“Ik vond het heel erg leuk en ook heel spannend,” reageert Annick van Laar, leerling van de examenklas vmbo-tl. “Ik heb zelf niet zoveel gezegd, maar ik was zo blij dat ons amendement werd aangenomen!”
Docenten Ben Boon en Joost de Jong zijn steeds op zoek naar mogelijkheden om hun onderwijs zo levensecht mogelijk te maken. “Wij zijn er van overtuigd dat leerlingen deze raadsvergadering beter onthouden dan welke toetsstof ook. Reden om elk jaar weer samen te werken met de gemeenteraad van Culemborg. De samenwerking tussen raadsleden en jongeren is belangrijk. Op deze manier houden lokale politici contact met de jongeren en voegt het project veel toe aan ons onderwijsprogramma,” aldus Joost de Jong.
“Elk jaar weer lukt het om de samenwerking van de grond te krijgen,” voegt Ben Boon toe.” Het ene jaar is de ene partij hierin heel actief, het andere jaar weer een andere partij. Maar we ervaren dat alle lokale partijen graag met ons meedoen.”

Monica Wichgers, fractievoorzitter van de VVD in Culemborg kijkt met veel tevredenheid terug op deze dag. “Vorig schooljaar hebben we al met een klas geoefend, dat was al heel boeiend, nu hebben we alle leerlingen van de examenklas van vmbo-tl bereikt met dit project. Ruim 100 leerlingen die echt ervaren wat het betekent om politieke verantwoordelijkheid te dragen.”

“En hoe,” voegt Marinka Mulder, fractievoorzitter van de PvdA er aan toe. “We hebben heel veel talent gezien vandaag. Jongeren die zeker binnen enkele jaren hun sporen in de lokale politiek zullen verdienen. Ik ga het gesprek met een paar talentjes aan.”

“Sterker nog,” voegt leerling Bas van Hees hieraan toe: “Ik ben sinds kort jeugdlid van de SP geworden. En ik heb genoten vandaag. Ik vind ook dat er een jeugdraad moet komen in Culemborg en ik heb daarover al met de SP gesproken en ik heb vandaag meteen een afspraak gemaakt met mevrouw Wichgers en mevrouw Mulder. Ik weet dat zij ook met plannen rondlopen. Wie weet krijgen we een echte jeugdraad van de grond.”

Politiek Culemborg kan in zijn handen wrijven. De volgende generatie staat alweer te trappelen!