Culemborgers kunnen eigen trouwambtenaar meenemen

22 januari 2016

Getrouwd worden door een zus, broer, beste vriend. De wet maakt het mogelijk voor mensen om zelf een trouwambtenaar voor hun huwelijk te kiezen, maar in Culemborg kon dat nog niet. Omdat de PvdA het belangrijk vindt dan mensen zelf die keuze kunnen maken, diende ze afgelopen donderdag een motie in om dat mogelijk te maken. De motie is met 20 van de 21 stemmen aangenomen, D66 en VVD ondertekenden mee.

Fractievoorzitter Marinka Mulder: “Het past niet alleen bij deze tijd dat mensen zelf kunnen kiezen wie ze trouwt, het past ook bij onze eigenzinnige stad. Het maakt Culemborg aantrekkelijker als trouwlocatie.”

Er worden wel voorwaarden gesteld aan de trouwambtenaar. Zo moet de persoon die trouwambtenaar wil worden een Verklaring Omtrent Gedrag overleggen, mag hij of zij niet onder curatele staan en moet 18 jaar of ouder zijn. Door de gemeente worden voor de procedure kosten in rekening gebracht.