Jonge mantelzorgers in beeld

door Marinka Mulder op 3 februari 2015
Foto Leerlingen van O.R.S. Lek en Linge

Dat je als puber nooit mag zeggen dat je moeder zeurt. Of dat je stiekem jaloers bent op de aandacht die naar je gehandicapte zusje gaat, maar je daarvoor schaamt. Over hoe eenzaam je je kan voelen als je vrienden niet snappen waarom je niet mee kan stappen of een film komt kijken. Daarover ging het gesprek vanavond op de middelbare school Lek en Linge, tussen leerlingen, docenten, welzijnswerkers, raadsleden en wethouders.

Eén op de tien jongeren zorgt voor een ziek gezinslid. Dat kan een broertje of zusje zijn, een vader of moeder, een opa of oma. Jongeren weten vaak niet waar ze naar toe kunnen voor hulp bij deze vaak zware taken. De drempel is hoog om aan je vrienden te vertellen dat je thuis voor iemand moet zorgen. Je kan lang niet altijd die hobby doen waar je zo gek op bent en het heeft effect op je schoolwerk.

Zoals Kariem. Kariem begon op vmbo-tl, maar door de zorg die hij draagt voor zijn gehandicapte zusje zit hij nu op vmbo-kader. Er was geen tijd meer voor huiswerk. Nu maakt Kariem raps over hoe het is om mantelzorger te zijn. Zo wil hij andere jonge mantelzorgers bereiken en vertellen dat ze er niet alleen voor staan.

Kariem en andere leerlingen maakten samen met ElkWelzijn een videoclip die mentoren laten zien in de klas. Om deze jonge helden in beeld te krijgen en daar waar mogelijk te ondersteunen. Die videoclip is hier te zien.

De PvdA wil dat we speciale aandacht houden voor deze jongeren. Niet alleen op scholen, maar ook in verenigingen en het jongerenwerk. Jongeren moeten ook gewoon jong kunnen zijn. Door ze vanuit het steunpunt mantelzorg te helpen hulp te blijven bieden thuis en dat te kunnen combineren met school, sport, hobby’s en vrienden. Zodat geen enkele jonge mantelzorger zich eenzaam voelt.